Tack vare den hårda elektronikmarknaden har vi i Sverige de sista åren sett ett antal elektronikkedjor gå i konkurs. Det senaste stora exemplet var Expert som tredje kvartalet 2012 försattes i konkurs. Hur påverkar sådana händelser dig som kund? Vad händer med den supporten och garantin när företag går i konkurs?
I Sverige har man som konsument ett förhållandevis bra stöd när något sådant händer. Mest möjlighet att få hjälp har man under själva konkursen då man kan begära ersättning direkt från konkursboet om man till exempel vill reklamera varan. Efter det så har man möjlighet att reklamera varan till ”tidigare säljled”. Detta betyder att man kan reklamera varan till grossisten som sålde produkten till återförsäljaren som gått i konkurs. Detta är inte alltid så enkelt utan kan kräva en hel del grävande.
Om tillverkaren går i konkurs
När det istället är tillverkaren som gått i konkurs så påverkas man på lite andra sätt. För dig som konsument har det mycket mindre betydelse då det är säljaren, inte tillverkaren som måste se till att eventuell garanti hålls. Du kan dock bli påverkad på andra sätt.
Nu i början av 2015 slutar till exempel Samsung med att sälja sina laptops i Europa. Även om företaget inte läggs ner så kan man stöta på problem genom att det blir svårare att köpa tillbehör man behöver till datorn. Laddare och batterier kan till exempel vara betydligt svårare att hitta i butik. Som tur är finns det fortfarande alternativ. Företag som eQuipIT fokuserar på att erbjuda just sådana tillbehör till en stor mängd olika datorer, bland annat de från Samsung. De kan dessutom oftast erbjudas till betydligt lägre priser än vad de kostar i original.
Supporten kan även den ofta bli lidande då tillverkaren läggs ner då de ofta har egna supportlinjer. Även här bör man dock i första hand höra med säljaren om hjälp.